Att spika ditt varumärkes onlinenärvaro: Allt du behöver veta om sociala medier och personligt varumärke

Är du en nageltekniker som vill ta sin karriär till nästa nivå? Om du är det, kan du vara säker på att du är på rätt plats. Här på HONA har vi nyligen haft nöjet att prata med podcastern och entreprenören Abigail Clarke, och vi har de saftiga detaljerna för dig att sätta tänderna (eller ska vi säga spikar) i här i det här inlägget .

Oavsett om du har varit i nagelbranschen i flera år eller om du nyligen har startat din nagelverksamhet – det kommer att finnas något användbart för dig att ta med dig från det här inlägget. Från hur du bygger grunden för ditt varumärkes strategi för sociala medier, hela vägen till olika innehållsidéer du kan använda för att hålla din publik engagerad - Abigail täckte alla baser.

Så, utan vidare, låt oss hoppa direkt in och upptäcka alla Abigails insidertips och tricks för att utöka ditt varumärkes onlinenärvaro med kraften i sociala medier. Se hela inspelningen nedan eller läs vidare för höjdpunkterna.

Vad är en social mediestrategi?

Innan vi går vidare in i den här guiden är här en kort beskrivning av vad en strategi för sociala medier är. Genom att tydligt förstå vad en strategi för sociala medier är, kommer du att få en mycket tydligare förståelse för hur du använder en till ditt varumärkes fördel.

En strategi för sociala medier är i grunden en plan som tydligt beskriver ditt varumärkes sociala mediemål, de olika taktikerna du kommer att använda för att hjälpa till att uppnå dem, samt vilka mätvärden du kommer att använda för att spåra framgången för de sociala medierna strategi över tid.

Förvirrad? Var inte det. Nu när vi vet vad en strategi för sociala medier är, kommer vi nu att förklara hur man faktiskt bygger en (med lite hjälp från Abigails expertis, förstås!). Detta för oss till nästa avsnitt.

Bygg din sociala mediestrategi: steg-för-steg-instruktioner

Definiera ditt varumärke
För att framgångsrikt växa ditt varumärkes onlinenärvaro måste du se till att du tydligt definierar ditt varumärke. En nyckelfråga för nageltekniker är kommer ditt varumärke att vara ditt företagsnamn eller kommer du att skapa ett personligt varumärke? Kommer du att visa ditt ansikte och din egen personlighet eller skapa ett varumärke som fokuserar på ditt arbete? Hur som helst, att ha en konsekvent varumärkesimage, ton och personlighet gör människor mer benägna att ansluta och relatera till ditt varumärke. Det gör också ditt innehåll omedelbart igenkännbart i ett hektiskt socialt mediaflöde.
Definiera din publik

Därefter måste du identifiera din målgrupp. I det här fallet menar din publik dina potentiella och nuvarande kunder. Att verkligen förstå din publik hjälper dig att skapa inlägg och innehåll som fungerar bra. Om du har ett företagskonto på sociala medier bör du kunna se en del rapportering i din analys som visar dig ålder, plats och andra viktiga demografiska uppgifter för din nuvarande målgrupp. Några andra nyckelfrågor att ställa dig själv är vilka tjänster/designer eller trender jag gör mycket av, vad kommer folk till mig för? Se om du kan se några mönster hos dina kunder. Du kan också fråga dig själv, vad är viktigt för mina kunder när de får sina naglar gjorda med mig, är det dina vackra mönster, produkterna du använder, chattarna de har med dig? Vilka frågor får jag ofta? Vilka problem har mina kunder? Dina svar på dessa frågor hjälper dig att skapa en bild av vem din publik är.

Sätt tydliga mål

Tillsammans med att definiera ditt varumärke och identifiera din målgrupp, måste du sätta tydliga mätbara mål för dina sociala medieplattformar. Detta kan vara för att öka engagemanget för dina inlägg eller öka ditt följe. Det kan också vara att försöka öka din konverteringsfrekvens dvs få fler bokningar direkt via sociala medier. Ett annat mål kan vara bokning eller stilspecifik, som att få fler bröllops- eller gruppbokningar. Den här typen av mål kommer att påverka inläggen du gör. Det är också värt att överväga om det finns några luckor i din senaste erfarenhet, kanske du tänker, jag får till exempel inte många pedikyrbokningar och vill lägga upp mer pedikyrinnehåll för att uppmuntra den här typen av bokningar.

När du har satt upp dina mål kommer detta att hjälpa dig att planera ditt innehåll på ett sätt som överensstämmer med ditt tydligt definierade varumärke och är användbart och engagerande för din publik.

Kraften i innehållspelare

Ett av de bästa sätten du kan hjälpa till att stärka ditt varumärkes onlinenärvaro är genom att utnyttja kraften i innehållspelarna.

Abigails bästa tips: " Innehållspelare är något som många människor kämpar med", säger Abigail, och vi håller verkligen med om det. Om du är i behov av lite inspiration för att komma igång och vill schemalägga högpresterande innehåll som kommer att ha goda chanser att få resonans hos din publik – Abigail rekommenderar att du undersöker det trendiga innehåll som dina konkurrenter använder.

Därifrån kommer du att kunna använda innehållsinspirationen som du har upptäckt för att komma med innehållsidéer för ditt eget varumärke. Smart eller hur? Det här är ett bra tips för dig som precis har börjat på sociala medier, eller för dig som kanske är tidspressad och vill kunna skapa bra innehåll i ett nafs.

På tal om innehållsidéer, undrar du hur man skapar effektfullt innehåll som inte bara kommer att kunna öka ditt varumärkes onlinenärvaro utan också generera en del försäljning? Scrolla ner till vårt nästa avsnitt för att upptäcka.

Skapa effektfullt innehåll

" Inlägg inte utan syfte" säger Abigail till oss. Om du är någon som känner att du känner dig lite vilsen när det gäller att skapa innehåll för dina sociala mediesidor, vet att du inte är ensam. Även om det kan verka komplicerat, är det lättare än du kanske tror att skapa innehåll som är effektfullt och engagerande. Här är hur:

Gå upp i nivå med Canva : Ett av de enklaste sätten att skapa innehåll som verkligen är effektfullt är med Canva . Det är ett onlinegrafikverktyg idealiskt för att skapa innehåll på sociala medier, och det bästa? Det finns en mängd olika paket som du kan välja mellan enligt dina affärsbehov, såväl som en mängd olika mallar.

Fånga olika typer av innehåll konsekvent: Det kanske låter lite kontraproduktivt, men ett annat bra sätt att du kan skapa effektfullt innehåll är att, bokstavligen, fånga allt du känner är relevant för ditt varumärke. Oavsett om det är en ny nagelkonstdesign som du är riktigt stolt över eller en "bakom kulisserna" inblick i ditt varumärkes dagliga verksamhet - kommer du att upptäcka att du kommer att kunna dra nytta av innehållet du fångar och öka din närvaro på nätet.

Trender är inte alltid lika med framgång: Nu är den här väldigt viktig att notera. Även om trender kan vara ett bra sätt att öka engagemanget med din nuvarande publik (och potentiellt till och med nå nya kunder) kanske trender inte alltid översätts till dina följare på det avsedda sättet. Abigail säger: "Om du hoppar på trender som alla gör kommer du aldrig att sticka ut." Lösningen? Använd trender sparsamt och var inte rädd för att skapa dina egna.

Upprätthålla balans: Det är också viktigt att ha en bra balans mellan användbart eller inspirerande innehåll kontra reklaminlägg. Abigail föreslår en 80/20-delning. Så majoriteten av tiden kommer du att lägga upp användbara eller kreativa inlägg online, och de andra 20 procenten av tiden kan du marknadsföra dina tjänster eller produkter.

Inspirerande innehållsidéer:

  • Var inte rädd för att bli sårbar med dina följare: *citat

  • Dela motiverande citat

  • Visa dina senaste nagelkonstskapelser

  • Ge nischinspiration

Strävande innehållsidéer:

  • Dela dina bästa nageldesigner

  • Skapa kändisinspirerat innehåll

  • Hoppa på nageltrender

  • Nail art för speciella tillfällen

  • Visa upp gästfunktioner

Idéer för utbildningsinnehåll

  • Tips för nagelvård

  • Teknikdemos

  • Produktinsikter

  • Problem med att lösa innehåll

Nu, även om det är viktigt att se till att du skapar bra innehåll, är det viktigt att notera att detta bara är en pusselbit. Tillsammans med att se till att du skapar inspirerande, ambitiöst och pedagogiskt innehåll - du kommer också att behöva se till att du investerar tid i att vårda ditt samhälle också. Detta för oss till nästa punkt.

Bygg din gemenskap: Engagera din målgrupp

Att vårda ditt samhälle och bygga ditt varumärkes närvaro på sociala medier online går hand i hand. Här är några av de enklaste sätten att bygga upp din community genom att ta dig tid att engagera din publik:

  • Gå utöver det: Att anstränga sig för att delta i konversationer med din publik, ställa dem relevanta följdfrågor och visa ett genuint intresse för de saker som dina följare säger kommer att vara ovärderligt för din onlinenärvaro. Du bör se till att du tar dig tid att läsa igenom dina följares kommentarer varje dag och ge skräddarsydda svar. Detta kommer att visa ditt samhälle att du bryr dig om vad de har att säga.

  • Håll tävlingar som återskapar ditt arbete: Ett smart sätt som du kan engagera dig i din publik och samtidigt stärka ditt varumärke är genom att hålla tävlingar som uppmuntrar din publik att återskapa din personliga arbetsstil och samtidigt kreditera dig.

  • Ge en känsla av exklusivitet: Sist men absolut inte minst, ett säkert sätt att engagera sig i ditt community är att ge din publik en känsla av exklusivitet. Detta kan uppnås genom att erbjuda rabatter, tidig tillgång till nya tjänster och smygtittar till medlemmar i din community som är mest engagerade i dina sociala mediesidor.

Grunderna för att bygga en effektiv Hashtag-strategi

Även om det är säkert att säga att hashtags kanske inte är lika vanliga som de en gång var, betyder det inte att de inte har någon effekt. Faktum är att om du vill försäkra dig om att du ökar ditt varumärkes närvaro på sociala medier till det bästa som det kan vara, kommer du att vilja se till att du använder en hashtagstrategi.

Låt oss utforska några av de bästa sätten att göra detta på nedan:

  • Använd en mängd olika hashtags: För maximal exponering kommer du att vilja se till att du använder en mängd olika hashtags. Detta inkluderar generaliserade hashtags, branded hashtags och nischade hashtags. Abigail rekommenderar också att du testar en mängd olika lokaliserade hashtags, samt använder platstaggar för att öka chanserna att få potentiella kunder i ditt område.

  • Upptäck hashtaggar dina konkurrenter använder: Du bör också se till att du undersöker dina konkurrenter (liksom branschledare) för att se vilka hashtaggar de använder framgångsrikt. Du kommer då att kunna sammanställa en lista med hashtags som kan vara relevanta för din personliga varumärkesanvändning.

  • Skapa en hashtagstrategi för varje plattform du använder: Även om en uppsättning hashtags kan fungera bra på en plattform, betyder det inte nödvändigtvis att den kommer att fungera lika bra på en annan. Med detta sagt bör du se till att du utvecklar en unik hashtagstrategi för varje enskild social medieplattform du använder.

Abigails bästa tips: Abigail rekommenderar att du regelbundet uppdaterar din hashtagguppsättning för att förbli relevant för de förändrade trenderna inom nagelbranschen, samtidigt som du ser till att du inte framstår som " spamlig" för dina följare.

Hur man mäter din framgång och inte ger upp

Som vi har nämnt i början av det här inlägget är ett av nyckelelementen i en strategi för sociala medier mätvärden du använder för att faktiskt mäta den. Många människor kan tycka att den här aspekten av strategin för sociala medier är förvirrande, men Abigail har delat upp processen i tre enkla steg som du kan se nedan:

  • Sätt upp dig själv tydliga och mätbara mål: På samma sätt som att skapa effektfullt innehåll, när det gäller att mäta din sociala mediestrategis framgång - nyckeln är att inte tänka för mycket! Med det sagt, Abigail rekommenderar att du sätter upp tydliga men enkla mål för dig själv att hålla reda på, såsom följartillväxt, engagemangsgrad eller till och med mängden bokningstrafik du kan göra från sociala medier.

  • Analysera dina bäst presterande inlägg: Abigail rekommenderar också att du analyserar dina bäst presterande inlägg, eftersom detta hjälper dig att förstå vad som resonerar med din publik mest. Inte bara det, utan du kommer att kunna efterlikna elementen i dina topppresterande inlägg för framtida innehåll som du skapar.

  • Omfamna ett tillväxttänkande: När du bygger ditt varumärkes onlinenärvaro är det bara naturligt att uppleva några motgångar på vägen. Enligt Abigail är nyckeln till att övervinna känslor av besvikelse att anamma ett tillväxttänk. Detta består av att behandla misslyckanden som möjligheter att växa samt att förfina din nuvarande sociala mediestrategi baserat på datadrivna insikter.

Avslutning: Det är dags att börja lägga strategier!

Där har du det! Du har kommit till slutet av guiden. Vi hoppas att vi nu har kunnat ge dig en tydlig förståelse för alla olika sätt som du kan börja bygga ditt varumärkes onlinenärvaro på. Nu är allt som återstår för dig att gå vidare och börja omsätta allt vi har talat om i praktiken! Redo att börja strategisera? Beväpnad med alla Abigails expertråd, är vi säkra på att du kommer att se organisk tillväxt på nolltid alls. Tack för att du läser.

FAQ

Hur tar man bilder värda sociala medier?

Tro det eller ej, att fånga bilder som är värda att pryda din publiks sociala medier är mycket enklare än du kanske tror. I själva verket, enligt Abigail, är ett idiotsäkert sätt att få bilder att ställa in din telefonkameras inställningar till "grid"-funktionen. Därifrån kommer du att kunna ta bilder som är centraliserade, professionella och perfekta för att visa upp ditt arbete – oavsett om du är proffsfotograf eller nybörjare.

Hur många gånger ska du göra ett inlägg på Instagram i veckan?

Helst ska du se till att du publicerar på ditt rutnät minst 3-5 gånger i veckan. Om möjligt rekommenderar vi också att du försöker lägga upp engagerande berättelser cirka 1-2 gånger om dagen.

Abigails bästa tips: För att öka engagemanget i din Instagram-berättelse, lägg upp en omröstning! Genom att uppmuntra dina följare att svara på en fråga kommer detta inte bara att bidra till att öka chanserna för din publik att interagera med ditt innehåll, utan du kommer att göra det med minimal ansträngning från din sida.

Fungerar giveaways verkligen?

Så länge som en del av kraven för att delta i giveaway är att följa och dela din sida, är giveaways ett säkert sätt att utöka din räckvidd utöver din befintliga följare och utöka den. Folk älskar att delta i giveaways. För att öka din giveaway ytterligare kan du lägga en liten del av budgeten på att marknadsföra den genom betalda annonser på sociala medier. Det är verkligen lätt att göra om du har ett företagskonto och du kan även sätta ett tak för utgifterna så att det inte finns någon risk att gå över din budget. Om du ska använda betalda annonser är det viktigt att du har en fullständig beskrivning av din målgrupp eftersom det hjälper dig att rikta dina betalannonser till rätt personer.

Gå med i vår HONA-gemenskap för nästa Business Mastery-session

Vi kommer att gå live med massor av olika experter på affärsbehärskning under de kommande månaderna, se till att du inte missar vår nästa session måndagen den 25 september 2023 . Vi kommer att lära oss av Chantelle Vermont, från Clawgasmic , som kommer att diskutera kreativa bilder och hur du får bästa resultat med ditt visuella innehåll och inlägg på sociala medier. Business Mastery-sessioner är exklusivt för medlemmar i HONA-communityt , så se till att du har gått med några dagar innan så att du inte missar något!

Gå med i HONA-gemenskapen